Cum face YouTube bani [Analiză de business detaliată]

cum face youtube bani

E greu de crezut că în 2005 YouTube era abia la începuturile sale ca site “legal” de partajare de fișiere video, spre deosebire de alte programe P2P ilegale, precum Limewire. Acum, conform Alexa și SimilarWeb, YouTube este cel de-al doilea cel mai popular site pe Internet. Mulți știu deja că se pot face bani pe YouTube…însă nu prea înțeleg de unde vin acești bani. Cum face YouTube bani dacă totul este gratuit? În acest articol, îți vom arăta.

Cum face YouTube bani: Procesul simplificat

La fel ca multe site-uri Internet, YouTube câștigă bani din Google Adsense, care este una dintre cele mai eficiente modalități de a atrage traficul dorit pe baza căutărilor după cuvinte cheie. Deoarece Google și YouTube nu au fost întotdeauna conectate, parteneriatul avea sens.

Acesta este unul dintre motivele pentru care Google a cumpărat YouTube pentru 1,65 de miliarde de dolari în 2006. E greu de concurat împotriva unei companii cu ambiții globale, inclusiv conținut în 76 de limbi, 30 de milioane de vizitatori zilnici și o comunitate activă care încarcă 400 de ore de conținut în fiecare zi.

Răspunsul simplu la întrebarea cum face YouTube bani este însăși existența sa ca rețea media legitimă, la fel ca CBS, ABC, FOX, NBC, Comedy Central, Cartoon Network și alte rețele care transmit conținut. Toate aceste companii sunt plătite prin intermediul veniturilor din publicitate.

cum youtube face bani

YouTube nu seamănă întotdeauna cu o rețea de divertisment, deoarece conținutul său este generat de utilizatori și prezintă diferite show-uri de divertisment, videoclipuri muzicale și de alt tip, comedie virală, filmări reale, lucrări ale artiștilor și altele.

Acest mix de conținut profesionist și amator diferențiază YouTube de alte site-uri și canale media, și îl face ceea ce este iar serviciul său de bază este gratuit. Competitiv, nu-i așa? Deși serviciile de bază de la YouTube sunt gratuite, există conținut care necesită un abonament premium. Utilizatorii se pot abona însă la MII de canale gratuite fără niciun cost.

În cazul majorității serviciilor gratuite, utilizatorii vizualizează reclame plătite de companii, artiști și furnizorii de servicii. Creatorii de conținut primesc o parte din profit, în timp ce YouTube încasează restul.

Opțiuni pentru Advertiseri

Următorul pas pentru a răspunde la întrebarea “Cum face YouTube bani?” ar fi să vedem care sunt opțiunile disponibile sponsorilor, care includ mai multe bugete, de la companii mari la afaceri de mici dimensiuni sau chiar persoane fizice.

A. Video-uri sponsorizate

Video-uri sponsorizate

Video-uri sponsorizate

Prin video-uri sponsorizate se înțelege acele video-uri prezentate pe primele poziții pe o pagină cu rezultate de căutare. La fel cum Google sau Yahoo redau rezultate de căutare pentru website-uri sau pagini individuale, la fel apar și aceste videoclipuri sponsorizate pe YouTube .

Conform StartUp Cafe, sponsorii plătesc către YouTube în funcție de numărul de vizualizări pe care îl primește un video după ce s-a dat clic pe el. Dacă îți dorești ca videoclipurile tale să fie prezentate primele, mai multe vizualizări te ajută, iar noi avem pentru tine un articol despre cum să primești mai  multe vizualizări pe YouTube.

B. Reclame video incorporate

Reclame video incorporate

Reclame video incorporate

Majoritatea persoanelor știu ce înseamnă videoclipuri “pre-roll” și “mid-roll”, deși poate terminologia le e străină. Le numim doar “reclame enervante” care apar înainte să se încarce un videoclip și pot dura oricât între 10 secunde sau mai puțin, până la peste 15 minute.

Aceste reclame incorporate sunt eficiente deoarece pot viza audiențe și grupuri de utilizatori specifici. Sunt “enervante” doar dacă publicul vizat este greșit!

Pre-roll se referă la o reclamă care rulează înaintea videoclipului ales, în timp ce reclamele de tip mid-roll rulează la mijlocul videoclipului. Advertiserii plătesc în funcție de impresiile sau vizualizările reclamei. De obicei, utilizatorii nerăbdători “sar” peste aceste reclame, caz în care advertiserii nu trebuie să plătească deloc. Reclamele mai scurte peste care nu se poate sări sunt, evident, mai scumpe.

C. Bannere pe prima pagină

Bannere pe prima pagină

Bannere pe prima pagină

YouTube oferă și reclame video de tip banner pe lângă alte videoclipuri, care sunt de regulă reclame mai generale care rulează automat în momentul în care utilizatorul accesează  site-ul YouTube de pe desktop, sau de pe anumite tablete. În cazul acestor reclame, vizualizarea este garantată și tind să ajungă la mai mulți utilizatori.

Prin aceasta se explică de ce advertiserii plătesc o taxă premium pentru videoclipurile de tip banner. Există și mai multe formate de reclame banner, de la imagini, la video-uri sau o combinație între cele două. Cum face YouTube bani în acest sens? Oferind diferite formate publicitare, care au succes la advertiseri cu nevoi diferite.

D. Conținut generat de utilizatori monetizat

Conținut generat de utilizatori monetizat

Conținut generat de utilizatori monetizat

YouTube face bani și de pe urma “principalilor creatori de conținut” care au milioane de vizualizări și abonați. Aceste “canale” populare de YouTube (și există numeroase  canale în cadrul acestei rețele uriașe) aduc un public mare și, totuși, specific.

Conform platformei video YouTube, producătorii de conținut YouTube pot încasa o taxă de abonament la canalele lor populare și beneficia direct de pe urma utilizatorilor care plătesc. YouTube și creatorii de conținut își împart veniturile obținute de la utilizatori.

În general, majoritatea utilizatorilor YouTube nu au milioane de vizualizări sau abonați astfel încât cei care găsesc totuși o cale să ajungă la un public numeros obțin mult mai multe beneficii, inclusiv o distribuție a veniturilor de 55/45, ceea ce depășește cu mult un contract mediu de drepturi de autor încheiat de creatori cu un studio sau o rețea.

Doar din acest motiv, este obligatoriu să înveți cum să obții mai mulți abonați YouTube dacă dorești să îți crești veniturile.

E. YouTube Red

YouTube Red

YouTube Red

Cum face YouTube bani din punct de vedere al conținutului premium? YouTube Red este practic răspunsul site-ului la HBO și Netflix. Acesta este un serviciu de abonament premium (costă în jur de 40 RON pe lună) care oferă divertisment unic și la nivel profesional, pe canalele YouTube, YouTube Music și YouTube Gaming.

Mulți utilizatori văd beneficiile utilizării Red contra cost, deoarece nu există reclame, pot debloca conținut ascuns, le permite utilizatorilor să urmărească conținutul în orice moment (chiar și când sunt offline), precum și alte câteva beneficii pentru membri.

F. Filme și show-uri TV pe YouTube

Filme și show-uri TV pe YouTube

Filme și show-uri TV pe YouTube

Cum face YouTube bani din parteneriatele cu alte companii? YouTube are propriul concurent în Amazon Prime Streaming, oferindu-le utilizatorilor opțiunea de a cumpăra “show-uri plătite” selecționate, respectiv filme și episoade TV oferite individual.

Acestea pot fi vizualizate în orice moment, iar modelul de business este similar cu YouTube Red, cu excepția faptului că conținutul este deținut de alte studio-uri/companii de distribuție și, astfel, profitul este împărțit între aceste entități și YouTube.

YouTube Red este o rețea de show-uri unice, în timp ce YouTube Movies poate să includă elemente mai generale care implică prețuri mai mari. Costurile se pot ridica și la 30 RON pe film în anumite cazuri.

G. YouTube TV

YouTube TV

YouTube TV

Cum face YouTube bani concurând cu alte servicii de streaming? YouTube poate încheia parteneriate și cu alte rețele, precum Showtime, NBC, CBS Sports și multe alte canale prin cablu pentru a pune la dispoziție opțiunea de conținut premium doar via Internet.

Acest lucru este favorabil rețelelor precum Showtime, a căror audiență pe cablu este limitată, dar permite YouTube să concureze cu rețelele de Internet precum Netflix și Hulu. Conform Google, utilizatorii se pot aștepta la un abonament la peste 40 de rețele (la prețul de aproximativ 150 RON pe lună), emisiuni sportive și de știri locale și chiar live streaming TV.

Este cea mai practică opțiune pentru familiile care nu doresc să plătească pentru cablu dar folosesc Internetul pentru a fi conectați cu lumea. Cea mai recentă caracteristică pentru YouTube TV include o opțiune DVR (Digital Video Recorder), inițiată întâi de furnizorii de cablu și satelit.

H. Câștiguri din afiliere

Câștiguri din afiliere

Câștiguri din afiliere

YouTube primește și un comision de la companii, dacă anumite videoclipuri ajută la vânzarea de produse. Acest model este similar modelului de affiliate marketing de la Amazon.

După cum ne explică cei de la 2performant, creatorii pot face bani pe YouTube incluzând link-uri la produse la care fac review-uri sau pe care le folosesc într-un videoclip. Creatorul și YouTube obțin în acest mod profituri, dar doar dacă clientul cumpără un produs utilizând acel link afiliat.

Înainte de a ne pune întrebarea “Cât câștigă YouTuberii?” e bine să înțelegem modalitățile prin care YouTube obține profituri. Înțelegând cum funcționează reclamele, precum și videoclipurile sponsorizate și cum fac alții bani, îți vei putea da seama care poate fi următorul tău pas ca publisher.

Acum că ți-am răspuns la întrebarea “cum face YouTube bani?” îți poți defini mai bine publicul și obiectivele. Așadar, ce mai aștepți, fă-ți propriul canal YouTube și vei putea astfel să folosești YouTube pentru a obține profit!

Scroll to Top